Co zrobić, gdy moje dziecko ma wyszczerbiony ząb?

Wyszczerbiony ząb u dziecka
Ważne jest, aby jak najszybciej leczyć wyszczerbione zęby, ponieważ czas ma znaczenie dla odbudowy kawałków, a jeśli nie zostaną one naprawione lub naprawione niewłaściwie, szkliwo zostanie osłabione i możliwe jest pojawienie się próchnicy.

Które zęby są najbardziej narażone?

Tak naprawdę wszystkie zęby są tak samo narażone na urazy, ale najłatwiejsze do wyszczerbienia są siekacze i zęby trzonowe, zwłaszcza jeśli zęby są używane jako narzędzia, na przykład do odkrywania czegoś.

Jakie są rodzaje złamań zębów?

Złamanie lub szczelina szkliwa

Jest to powierzchowne złamanie, które nie powoduje utraty tkanek zęba. Może być niezauważalne gołym okiem, ale można je wykryć dzięki wizycie u dentysty.

Niepowikłane złamanie koronowe

Dotyczy szkliwa i zębiny bez uszkodzenia miazgi.

Skomplikowane złamanie koronowe

Dotyczy szkliwa i zębiny i sięga głęboko do miazgi.

Złamania wewnątrz zębodołowe korzeni

To sytuacja, gdy zęby są wysuwane, pionowo lub poziomo.

Złamanie koronowo-więzadłowe

Czasami prezentuje odsłonięcie miazgi, dotykając szkliwa i zębiny.

Innymi zmianami mogą być zmiany w tkankach przyzębia, gdy dochodzi do rozchwiania zęba lub zębów, a awulsja to sytuacja, gdy ząb wychodzi całkowicie po otrzymaniu traumatycznego uderzenia.

Dlaczego dochodzi do próchnicy zębów?

Głównie powstaje w wyniku gromadzenia się płytki nazębnej, która powoduje utratę wapnia, a bakterie znajdujące się w płytce pochłaniają kwasy i cukry ze spożywanych przez nas pokarmów, a to powoduje pogorszenie szkliwa zębów, powodując ubytki, które powinny być jak najszybciej leczone przez specjalistę.

Jakie są objawy wyszczerbionego zęba?

Objawy wyszczerbionego lub złamanego zęba będą zależały od powstałego uszkodzenia, ale najczęściej występuje ból podczas gryzienia, wrażliwość zęba podczas jedzenia lub picia gorących i zimnych rzeczy, dzieje się tak, ponieważ szkliwo zęba jest złamane, a nerwy i naczynia krwionośne są odsłonięte.

Wskazówki, których należy przestrzegać

Sprawdź, czy nie doszło do uszkodzenia zęba

Przede wszystkim zaleca się sprawdzić jak duże jest uszkodzenie zęba, czy jest to tylko pęknięty ząb, a jeśli jest to coś poważniejszego należy wezwać pogotowie.

Przepłukać usta dziecka

Przepłucz usta letnią wodą, aby oczyścić miejsce, w razie potrzeby zastosuj zimne okłady, aby zmniejszyć obrzęk.

Zastosuj ucisk na dotkniętym urazem obszarze

Jeśli wystąpi krwawienie, zawsze miej pod ręką zestaw ratunkowy, uciskaj miejsce za pomocą gazika, jeśli nie zatrzyma to krwawienia udaj się na pogotowie.

Udaj się do dentysty

Ważne jest, aby udać się do dentysty po urazie zęba, nawet jeśli jest to tylko pęknięcie, ponieważ płytka nazębna i bakterie mogą być przechowywane w tej małej szczelinie, wpływając na zdrowie zębów dziecka później i powodując wiele bólu w przyszłości.

Dlaczego ważne jest leczenie  złamania zęba?

Jeśli nie pójdziesz do dentysty, możesz mieć poważniejsze uszkodzenia w przyszłości, możesz mieć ciemny kolor zęba z powodu wycieku krwi, dzieje się to trzy do czterech tygodni po uderzeniu, możesz mieć przesunięcie zęba wpływające na wzrost zęba stałego.

Leczenie wybitego lub wyszczerbionego zęba u dzieci

Obecnie istnieje kilka sposobów leczenia, które są różne w zależności od każdego przypadku. Różnią się one w zależności od lokalizacji chorego zęba, powstałych uszkodzeń i objawów.

Ząb tymczasowy

Jeśli uszkodzenia są znaczne, specjalista najprawdopodobniej zaleci wykonanie kompletnej korony protetycznej. Niekiedy dentysta wykona rodzaj formy zęba i wyśle go do pracowni, która stworzy wkładkę dopasowaną do potrzeb pacjenta.

Odbudowa zęba

Jeśli uszkodzenie nie było całkowite i dotyczyło tylko jednej części zęba, można wykonać estetyczną wkładkę tylko na powierzchni zębów trzonowych, a jeśli jest to tylko pęknięcie, można je rozwiązać prostą naprawą za pomocą żywicy.