Czym zajmuje się stomatologia zachowawcza?

stomatologia zachowawcza

Kiedy udajemy się do dentysty, niespecjalnie interesuje nas, z jakiego działa stomatologii będzie wykonywany na nas zabieg. Ważne jest tylko to, aby był rzeczywiście niezbędny oraz skuteczny. Wiedza z zakresu stomatologii w niczym również nie zmieni naszego podejścia względem oczekiwań, jakie mamy podczas każdej wizyty, gdyż chodzi przede wszystkim o zdrowe zęby i jamę ustną oraz uniknięcie bądź usunięcie bólu. Stomatologia zachowawcza jednak to dział, który ma zadanie zmniejszenie częstotliwości naszych najczęściej niechcianych wizyt w gabinetach dentystycznych, a spowodowanych koniecznością leczenia albo usuwania zębów. Czym się zajmuje dokładnie?

Dlaczego stomatologia zachowawcza jest ważna?

Dział stomatologii zwany stomatologią zachowawczą zajmuje się przede wszystkim profilaktyką. Chodzi o działania mające na celu przeciwdziałanie powstawaniu próchnicy, ale i o działania zapobiegające ubytkom w uzębieniu, czyli leczenie próchnicy już zaistniałej. Ze stomatologią zachowawczą pacjenci spotykają się w pierwszej kolejności i wskazane jest, aby takie kontakty powstały już na etapie dzieciństwa i były kontynuowane w wieku dorosłym jako wizyty kontrolne u dentysty.

Zadania stomatologii zachowawczej

Do zadań stomatologii zachowawczej zaliczyć należy:

• profilaktyka jamy ustnej w tym próchnicy;
• leczenie zaistniałych ubytków i próchnicy wraz z odbudową tkanek zęba;
• leczenie zębów z nadwrażliwości;
• leczenie kanałowe;
• wymiana i usuwanie plomb.

Stomatologia zachowawcza zajmuje się więc de facto kompleksowym leczeniem próchnicy, a także innymi problemami zdrowotnymi w obrębie jamy ustnej i uzębienia.

Waga kompleksowego leczenia próchnicy

Próchnica zębów jest zagrożeniem dotyczącym zębów wszystkich, a więc również mlecznych. Ważne jest uświadomienie rodzicom, że zaniechanie leczenia zębów mlecznych, które zostały dotknięte próchnicą, może powodować niszczenie tkanek zęba, a z racji wagi posiadania zębów lub nie, może przeistoczyć się w problem dla ogólnego stanu zdrowia.

Tutaj trzeba jasno doprecyzować, że próchnica jest nie tylko defektem powodującym ból, czy nieestetyczny wygląd zębów. Nieleczona próchnica to rozwijająca się bez ograniczeń choroba bakteryjna, która może przyczyniać się do innych problemów ze zdrowiem, w tym bardzo poważnych zaburzeń w funkcjonowaniu całego organizmu człowieka. Efekt stanów zapalnych wywołanych przez próchnicę może powodować m.in. zaburzenia w pracy mięśnia sercowego, a jednocześnie zmiany próchnicowe są łatwe do wyleczenia o ile zostaną wykryte wcześniej już na początkowym etapie. Jest to o tyle ważne, że wcześnie wykryte ognisko próchnicy nie zdąży zniszczyć zęba i można będzie ten ząb uratować od usunięcia. Dlatego tak ważne są systematyczne wizyty kontrolne u stomatologa, gdyż takie wizyty redukują ryzyko utraty zębów niemalże do zera. Wizyta kontrolna u stomatologa powinna się odbywać przynajmniej raz na pół roku.