Kamień nazębny- dlaczego jest groźny i jak go usunąć?

Pomimo codziennego szczotkowania zębów, u większości osób odkłada się nieestetyczny i szkodliwy dla zdrowia kamień nazębny. Powstaje on w wyniku współdziałania czynników takich, jak substancje znajdujące się w ślinie, bakterie znajdujące się w jamie ustnej oraz resztki jedzenia. Powinniśmy go regularnie usuwać w gabinecie dentystycznym, ponieważ jego zaleganie nie sprzyja zdrowiu zębów i dziąseł.

Dlaczego kamień jest taki groźny dla naszych zębów?

W początkowym stadium kamień nazębny jest widoczny jako ciemna obwódka przy krawędziach dziąseł- jest to tak zwany kamień naddziąsłowy. Jeśli nie zostanie on usunięty, zaczyna narastać i coraz bardziej wystawać ponad dziąsła. Przylega już wtedy mocno do zębów i tworzy brązowy twardy nalot, którego nie da się usnąć podczas szczotkowania. Nalot może osadzać się również pod linią dziąseł tworząc tak zwany kamień poddziąsłowy. Jest on prawie niewidoczny z zewnątrz, jednak powoduje niepokojące objawy takie jak ból i krwawienie dziąseł. Nieusuwany kamień nazębny jest przyczyną poważnych problemów. Powoduje podrażnienia dziąseł i narastające przewlekłe stany zapalne objawiające się krwawieniem i bólem podczas jedzenia i szczotkowania zębów. Taki stan prowadzi nieuchronnie do poważnej choroby dziąseł, jaką jest paradontoza, a w konsekwencji nawet do utraty zębów. Nie zaniedbujmy więc codziennej higieny i pamiętajmy o regularnych wizytach u dentysty i usuwaniu kamienia nazębnego.

W jaki sposób usuwa się kamień nazębny?

Można się go pozbyć w gabinecie dentystycznym podczas zabiegu higienizacyjnego, jakim jest scaling. Wiele osób boi się usuwania kamienia, ze względu na bardzo nieprzyjemne wspomnienia sprzed lat. Warto przełamać strach i udać się do gabinetu, ponieważ stosowanie dawnej metody walki z kamieniem, odeszły już dawno do lamusa. Obecnie gabinety, w których scaling jest wykonywany ręcznie przy pomocy narzędzia zakończonego haczykiem, to już rzadkość. Ta metoda nie tylko trwała długo i była nieprzyjemna dla pacjenta (łatwo o skaleczenie dziąsła ostrym narzędzie), ale również rezultaty, jakie pozwalała osiągnąć, pozostawiały wiele do życzenia. Obecnie najczęściej wykorzystywaną i bardzo skuteczną metodą walki z kamieniem nazębnym jest scaling ultradźwiękowy. Lekarz przykłada do zębów końcówkę skalera wytwarzającą fale o wysokiej częstotliwości (ultradźwięki), co powoduje kruszenie się i odpryskiwanie nawet bardzo uporczywego kamienia. Jest to metoda bezpieczna i bardzo skuteczna. Nie ma ryzyka skaleczenia dziąseł, a kamień jest usuwany niezwykle precyzyjnie- również spod dziąseł oraz z przestrzeni międzyzębowych. Zabieg z reguły nie jest bolesny, jednak u pacjentów z odsłoniętymi szyjkami zębowymi lub bardzo wrażliwymi zębami, może być nieprzyjemny – jeśli więc dotyczy Cię, któryś z tych problemów, warto przed przystąpieniem do salingu, poprosić lekarza o znieczulenie.
Częstotliwość, z jaką powinniśmy czyścić zęby u dentysty, zależy od tego, jak dokładnie dbamy o higienę, jak się odżywiamy i jakie są nasze indywidualne tendencje do odkładania się kamienia na zębach.

U większości osób wystarczy wykonywanie tego zabiegu co pół roku. Jednak jeśli palisz papierosy, pijesz dużo kawy herbaty, a Twoja dieta jest bogata w węglowodany, powinieneś usuwać kamień regularnie nawet co 3-4 miesiące.
Na to, w jakim tempie odkłada się kamień, duży wpływa ma nasza codzienna higiena jamy ustnej. Pamiętaj więc, aby dokładnie szczotkować zęby po każdym posiłku- najlepsze efekty daje elektryczna szczoteczka z okrągłą główką oraz szczoteczka soniczna. Zaopatrz się też w nitkę do zębów i płyn do płukania jamy ustnej. Pamiętaj, że stan naszych zębów i dziąseł ma wpływ na stan całego organizmu, dlatego nie warto unikać wizyt u dentysty.

Jak radzić sobie z kamieniem nazębnym samemu ?

W naszych klinikach można zakupić szczoteczki soniczne elektryczne oraz wszystkie niezbędne akcesoria do higieny jamy ustnej i uzyskać profesjonalna indywidualna poradę jaką szczoteczkę dobrać dla konkretnego pacjenta, przypadku lub sytuacji domowej czy zawodowej.