Problemy z jamą ustną – jakie choroby zagrażają nam najmocniej?

Choroby jamy ustnej

Mocne i zdrowe zęby to symbol dobrej formy oraz podstawa pięknego wyglądu. Niestety, uzębienie często sprawia nam sporo problemów, co wynika m. in. z braku odpowiedniej pielęgnacji jamy ustnej oraz z niewłaściwej diety. Jakie choroby najczęściej atakują nasze zęby i dziąsła?

Próchnica – lekceważony problem

Próchnica to najczęściej występujące schorzenie, na jakie narażona jest nasza jama ustna. Niestety, zbyt często ignorujemy ten problem. Lekceważenie próchnicy może mieć poważne konsekwencje. Ból oraz utrata zębów to częste skutki próchnicy, warto jednak pamiętać, że bakterie atakujące nasze zęby mogą przez dziąsła przenikać do krwiobiegu, narażając nas tym samym na szereg innych chorób. Problemy z nerkami lub sercem, choroby reumatyczne – oto wybrane schorzenia, które często okazują się być skutkiem zignorowanych problemów z próchnicą.

Zapalenie dziąseł

Jest jedną z głównych przyczyn problemów z parodontozą, a jego główną przyczyną okazuje się najczęściej nieprawidłowa pielęgnacja jamy ustnej. Zapalenie dziąseł wiąże się z bólem, dokuczliwymi obrzękami oraz z krwawieniem, a brak odpowiedniego leczenia może doprowadzić do takich komplikacji, jak zniekształcenie dziąseł. Podjęcie w porę odpowiedniego leczenia, często polegającego na stosowaniu antybiotyków, jest jedną z najważniejszych czynności. Dzięki temu można uniknąć poważnych problemów z ogólnym stanem zdrowia oraz kłopotów związanych z utratą zębów.

Gdy zanikają dziąsła

Parodontoza, czyli choroba polegająca na zanikaniu dziąseł, prowadzi do obluzowania się zębów oraz do ich utraty. Często główną przyczyną problemów z paradontozą jest zapalenie dziąseł, którego leczenie zostało podjęte zbyt późno. Niebezpiecznym problemem jest też płytka nazębna, która jest idealną pożywką dla bakterii, oraz kamień nazębny, który również prowadzić może do wielu poważnych problemów z dziąsłami. Co można zrobić? Podstawa to profilaktyka, która opiera się na systematycznym szczotkowaniu zębów, korzystaniu z nici dentystycznej oraz na regularnych wizytach u dentysty, który na bieżąco będzie nam pomagał w walce z gromadzącym się kamieniem nazębnym.

Stany zapalne jamy ustnej

Zapalenia jamy ustnej nie są tak częstym problemem, jak próchnica czy parodontoza, jednak i tu podjęcie w porę odpowiedniego leczenia jest sprawą bardzo ważną. Zapalenie jamy ustnej może sprawić sporo problemów z bólem oraz z przełykaniem, a brak leczenia sprawia, że bakterie mogą rozprzestrzeniać się po całym organizmie. Warto też pamiętać o tym, że często stan zapalny jamy ustnej jest skutkiem ogólnych problemów ze zdrowiem, zatem z wizytą u lekarza zwlekać nie można.

Gdy choruje język

Skupieni na problemach z zębami oraz z dziąsłami, często zapominamy o języku. I on narażony jest na wiele problemów, a jego uważna obserwacja może nam pomóc we wczesnym wykrywaniu wielu groźnych schorzeń. Niebezpieczne są przecież i zapalenia języka, i jasne naloty, mogące świadczyć o problemach z infekcjami, a często także o początkach problemów z nowotworami.

Schorzenia jamy ustnej mogą nam sprawiać wiele problemów. Gorszy wygląd, kiepskie samopoczucie oraz ból – oto problemy, które najczęściej towarzyszą schorzeniom zębów, dziąseł oraz języka. Pamiętajmy, że odpowiednia profilaktyka może nas uchronić przed licznymi problemami oraz długim leczeniem, a odpowiednia pielęgnacja jamy ustnej jest tu sprawą najważniejszą.